Inkomstförsäkring för dig som är egenföretagare!

Är ditt jobb ett helt företag? Unionen Egenföretagare finns till för dig som har egen firma.

Ett tryggt arbetsliv

Som egenföretagare kan man känna sig sårbar. Som en av oss försäkrar du din inkomst och kan bli tryggare i ditt yrkesliv - även som egenföretagare! Passa på att bli medlem idag, vi bjuder på avgiften de första 3 månaderna. Läs mer om erbjudandet.

80 % av inkomsten i 150 dagar

Inkomstförsäkringen kompletterar A-kassan så att du kan få upp till 80 % av din tidigare inkomst i 150 dagar om du blir utan jobb eller måste avveckla företaget. Läs mer om inkomstförsäkringen.

Vad finns det mer för fördelar?

Utöver vår inkomstförsäkring finns det många andra förmåner, här är några av dem som ingår i ditt medlemskap:

• Affärsjuridisk rådgivning, 10 timmar/år värda cirka 2 500 kronor exklusive moms per timme som ges per telefon och e-post. Läs mer om affärsjuridisk rådgivning.
  • Sjukvårdsförsäkring och andra personförsäkringar till medlemspris, så att du snabbt kan vara tillbaka om du blir sjuk. Läs mer om förmånliga försäkringar.
  • Bidrag till kompetensutveckling - du kan få upp till 3 250 kr per termin - totalt 13 000 kr till bland annat böcker och avgifter om du går en kurs eller utbildning. Du behöver vara medlem i 6 månader innan du kan ansöka. Läs mer om studiestöd. Läs mer om studiestöd.

Vem kan bli medlem?

Har du ett eget företag och driver eget med primärt tjänstemannauppgifter utan andra anställda än familjemedlemmar kan du bli medlem hos oss oavsett bolagsform om du har högst fyra lika stora delägare. Läs mer om vem som kan bli medlem.

Vår inkomstförsäkring
är en av marknadens bästa!

Inkomstförsäkring för dig som är egenföretagare!

Ett tryggt arbetsliv

Som egenföretagare kan en känna sig sårbar vid oförutsedda händelser. Som en av oss försäkrar du din inkomst och blir därför trygg i ditt yrkesliv - även som egenföretagare! Passa på att bli medlem idag, vi bjuder på avgiften de första 3 månaderna. Läs mer om erbjudandet.

80 % av inkomsten i 150 dagar

Vår inkomstförsäkring
är en av marknadens bästa!

Vad finns det mer för fördelar?

• Bidrag till kompetensutveckling - du kan få upp till 3 200 kr per termin - totalt 13 000 kr till bland annat böcker och avgifter om du går en kurs eller utbildning. Du behöver vara medlem i 6 månader innan du kan ansöka. Läs mer om studiestöd.

Vi bjuder på 3 månader

Upptäcka Unionen Egenföretagare

Vi vill att fler ska upptäcka Unionen Egenföretagare och alla våra kraftfulla tjänster. Därför bjuder vi på medlemsavgiften de första 3 månaderna (Gäller inte om du sedan tidigare är yrkesverksam medlem i Unionen). Du sparar 1 125 kr exkl. moms. Dessutom får alla nya medlem i Unionen Egenföretagare en förmånlig sjukvårdsförsäkring utan extra kostnad i 3 månader.

Halva priset för dig med nystartat företag

Tänker du starta eget eller har du registrerat ett företag det senaste året och blir ny medlem i Unionen betalar du dessutom bara halva medlemsavgiften under resten av det första året efter dina 3 månader med fritt medlemskap. Det första året räknas som tolv månader från medlemskapets början. Medlemsavgiften är uppdelad på två. Rabatten är på en serviceavgift som är avdragsgill och faktureras företaget. Med rabatten betalar du per månad 4-12, 64 kr/månad exkl. moms. Du sparar 1 674 kr exkl moms. Du betalar även en förbundsavgift på 125 kr/månad som aviseras dig personligen.

Vad händer om 3 månader?

Efter 3 månader hoppas vi att du har insett hur mycket du har att vinna på att vara medlem i Unionen Egenföretagare. Medlemsavgiften per månad består av en serviceavgift på 250 kr exkl moms som faktureras ditt företag och en förbundsavgift på 125 kr inkl moms som aviseras dig personligen.

Vill du inte vara kvar i Unionen Egenföretagare säger du upp medlemskapet. Uppsägningstiden är två månader och du kan säga upp dig när du vill. Utträdet gäller från och med andra månadsskiftet efter det att skriftlig ansökan inkommit till Unionen

För dig som är yrkesverksam medlem i Unionen

Är du redan yrkesverksam medlem i Unionen så får du förstås tillgodoräkna dig tidigare medlemstid. Har du varit medlem i minst 12 månader, tjänar över 25 025 kr per månad före skatt och får ersättning från a- kassan har du till exempel rätt till ersättning från vår inkomstförsäkring från dag ett och efter minst sex månader bidrag för kompetensutveckling.

Du som redan är medlem betalar ordinarie avgifter till Unionen Egenföretagare från början: 250 kr/månad exkl. moms i serviceavgift plus 125 kr/månad inkl. moms i förbundsavgift. Om du är med i a-kassan, vår egen eller någon annan svensk a-kassa (vilket krävs för att omfattas av inkomstförsäkringen), tillkommer a-kasseavgiften. Om du väljer att teckna den frivilliga delen i inkomstförsäkringen tillkommer premien för den.

Inkomst­försäkring

Automatiskt inkomst­försäkrad som medlem

Som medlem i Unionen Egenföretagare blir du automatiskt inkomstförsäkrad om du är med i en svensk a-kassa, Unionens eller någon annan svensk a-kassa. Läs mer om a-kassans regler för företagare. Inkomstförsäkringen kompletterar din a-kassa så att du totalt får ut upp till 80 procent av tidigare inkomst upp till 60 000 kr/mån. Du kan få ut ersättning från inkomstförsäkringen i 150 ersättningsdagar, ungefär sju månader, även under tid då du får ett eventuellt aktivitetsstöd.

Här hittar du de fullständiga försäkringsvillkoren som gäller från 2016-01-01.

Kvalificering

För att få ut ersättning måste du ha varit medlem både i Unionen Egenföretagare och i en svensk a-kassa, ha varit med i försäkringen de senaste 12 månaderna när du blev arbetslös och under de senaste 18 månaderna arbetat sammanlagt 12 månader, minst 80 timmar per månad. Och du får inte ha fyllt 65 år. Kommer du från ett annat fackförbund och blir medlem i Unionen Egenföretagare kan du tillgodoräkna din period i ett annat förbunds inkomstförsäkring om de har en likvärdig.

För att få ersättning av Unionens Inkomstförsäkring krävs att du får arbetslöshetsersättning från din a-kassa.

Om du varit sjuk eller föräldraledig under 18-månadersperioden, "hoppar man över" den tiden. Istället får du tillgodoräkna dig arbete under motsvarande tidsperiod närmast före de 18 månaderna. Det betyder att du inte åker ur försäkringen på grund av sjukdom eller föräldraledighet. Det krävs dock att du varit med i försäkringen hela den tid som du arbetat.

Tilläggsförsäkring

Vill du ha extra trygghet har du möjlighet att teckna vår tilläggsförsäkring, som ger dig 50 extra ersättningsdagar utöver de 150 som redan ingår i inkomstförsäkringen. För detta betalar du en premie på 50 kronor/månad.

För dig som har en inkomst över 60 000 kr/mån ingår även ett höjt ersättningstak upp till 150 000 kr/mån. För detta betalar du en premie på 100 kr/mån och då ingår de 50 extra ersättningsdagarna.

Alla företagsformer välkomna

Om du har eget företag utan andra anställda än familjemedlemmar kan du bli medlem hos oss. Du kan också bli egenföretagarmedlem redan innan du har startat eget. Alla företagsformer är välkomna så länge som företaget består av högst fyra lika stora ägare.

Skräddarsytt för tjänstemän

Unionen är Sveriges största fackförbund för tjänstemän. Unionen Egenföretagares medlemskap är för dig som driver eget med primärt tjänstemannauppgifter. Har du utöver ditt företag en anställning utanför Unionens organisationsområde kan Unionen inte företräda dig med exempelvis förhandlingshjälp på den arbetsplatsen.